Rondreis + suikerfeest - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mirte Klingeler - WaarBenJij.nu Rondreis + suikerfeest - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Mirte Klingeler - WaarBenJij.nu

Rondreis + suikerfeest

Door: Mirte Klingeler

Blijf op de hoogte en volg Mirte

29 Juli 2014 | Ghana, Tamale

Hoi! Hier weer even een update vanuit Ghana. Afgelopen dagen heb ik gereisd naar en langs de kust. Ik had kunnen weten dat de busreizen nooit vlekkeloos gaan, de eerste bus kon na 10 minuten niet meer verder, was kapot. Op het moment dat het eind van de reis inzicht was, was er spontaan een grote markt begonnen, midden op de snel weg. Gevolg: 2,5 uur stilstaande file. Donderdag sliep ik in Cape Coast en die ochtend erna liep ik door het centrum, over het strand en zag het Cape Coast Castle. Die middag vertrok ik naar Elmina, hier is een oud slavenoord wat ook in handen is geweest van de Nederlanders, erg heftig om te zien waar de slaven vast hebben gezeten. Ik had een rondleiding het kasteel met een groep uit Los Angles, leuk om mensen van overal ter wereld ontmoeten. Om het kasteel heen lagen veel, heel veel, bootjes, met allerlei kleuren. Die middag vertrok ik met een trotro, lekker knus tegen de andere reizigers aan, naar Kokrobite. Hier was ik vorig jaar ook geweest, maar dit mooie verblijf kan ik niet laten gaan. Het ligt aan de kust, heerlijk eten (zie: yoghurt met fruit!), relaxte mensen en veel muziek. Daarnaast zijn de souvenirs hier veel goedkoper! Dit was niet goed voor m’n portemonnee, maar wel voor de Ghaneze economie ;). Ik ontmoette een jongen uit Zwitserland en een meisje uit China en Engeland, met z’n 4en gingen we lunchen. In de avond was er een culturele avond met dans en muziek. Zaterdag avond reisde ik terug met Sofie en haar vriend, met de bus, 12 uur lang :D.
M’n gastgezin bevalt me heeeeeel erg goed. Het is zo leuk dat als je thuis komt en alle kindjes komen naar je toe rennen omdat ze blij zijn dag je weer terug bent. Toen ik zondag ochtend om 6 uur aankwam, en best moe was na m’n reis, wilde ik meteen slapen. Maar 4 uur later was ik nog steeds spelletjes aan het spelen met de enthousiaste kindjes. Sommige wil ik echt wel meenemen naar Nederland! Ik hoef pas morgen weer te werken, want maandag was het vakantie en vandaag was de ‘Salat’ ook wel Suikerfeest. Maandag avond waren er overal pistoolschoten, dit hield in dat de maan er was en het Suikerfeest de dag erna is. Zelfs uit het hutje van m’n gastvader kwam een pistool, nou beter gezegd een geweer, die echt enorm groot is. Ik hou hem maar te vriend.  Hij kwam van de week vragen hoeveel weken ik bleef, want hij vind het leuk dat ik er ben! Vanmorgen zag iedereen er heel erg mooi uit en gingen we met de familie naar een groot veld waar iedereen ging bidden, ik keek alleen. Na afloop hadden alle kindjes zand op hun hoofd, omdat ze met hun hoofd op de grond bidden.
De muggen vinden mij ook erg leuk, het resultaat van 1 avondje buiten zitten zonder maatregelen: 22 muggenbulten. Gelukkig ben ik ook niet allergisch voor muggenbulten en zie ik er nu ook helemaal niet uit als het mannetje van de Jam reclame.
Morgen begint het schoolprogramma, elke vrijwilliger is verantwoordelijk voor z’n eigen klas. Ik voor dezelfde klas als vorig jaar. Elke dag hebben we een ander thema, deze week zijn dat: Feesten, dieren en de wereld. Met wat vrijwilligers hebben we allemaal boxen gekocht om de vele schoolspullen in te stoppen, zo staat straks alles netjes gesorteerd in de kast, die nog moet worden gemaakt. Alle gastkindjes hebben geholpen met het uitzoeken van de dozen, erg lief! Zelfs de kleinste kindjes hielpen om gummetjes uit doosjes te halen. Zondag heb ik een beetje van de vele kleding gegeven aan arme gezinnen hier in de buurt, ik liet alle kindjes op een rij staan en trok ze omstebeurt een shirt aan. Maandag zag ik die kindjes weer en droegen ze allemaal hun nieuwe kleding! Ze zijn er erg blij mee!
Ik ga een poging doen tot het uploaden van foto’s op m’n weblog, anders kunnen jullie ze ook bekijken op m’n Facebookpagina. Doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 16 Juli 2014
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 3663

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 30 September 2014

Ghana part 2

Landen bezocht: